Online adverteren

Wat is online adverteren? En waarom is het belangrijk?

Welkom! Fijn dat je hier bent!

Als je nog niet goed weet wat online adverteren is en waarom het belangrijk is, dan ben je hier aan het juiste adres! 

 

Wat is online adverteren?

We kennen al jaren het adverteren in magazines, kranten, op televisie en op radio. Maar de opkomst van het internet heeft ervoor gezorgd dat er nog tientallen andere manieren van adverteren bij zijn gekomen. Dat heeft er ook voor gezorgd dat iedereen adverteren. Of je nu een kleinere KMO bent, of een grote multinational. Iedereen kan het. In dit artikel lichten we de belangrijkste vormen van online adverteren toe:

  1. Zoekmachine advertenties
  2. Adverteren op sociale media
  3. Native advertising
  4. Video advertising
  5. Display advertising

 

Neem contact op

+32 456 15 14 15
hallo@sirolf.be

Advertenties op zoekmachines zoals Google

Met elke dag meer dan 3,5 miljard zoekopdrachten op Google, is betaald zoeken – waarbij u Google of andere zoekmachines betaalt om jouw inhoud te tonen voor relevante zoekwoorden – een van de meest populaire en effectieve vormen van online adverteren.

zoekmachine advertenties

Natuurlijk is er een enorme vraag naar de beste advertentieposities, dus Google start steeds een veiling wanneer er ten minste twee adverteerders bieden op zoekwoorden die gerelateerd zijn aan zoekopdrachten die gebruikers invoeren in Google.

Adverteerders categoriseren vervolgens zoekwoorden en hun bijbehorende advertentietekst en webpagina in groepen. Daarna kiezen de groep waarop ze willen bieden en kiezen hun maximale bod. Google selecteert een trefwoord uit de advertentiegroep van de adverteerder dat zij het meest relevant achten voor de zoekopdrachten van gebruikers en voert het in de veiling in.

Als je hoog wil scoren op Google zonder te adverteren. Dan moet je inzetten op SEO.

 

Online adverteren op sociale media

Meer dan 80% van de wereldbevolking gebruikt sociale media, maar omdat sociale netwerken allemaal proberen zoveel mogelijk geld te verdienen met hun publiek, is het organische bereik op een dieptepunt. De snelste en meest effectieve manier om je publiek te bereiken waar ze het grootste deel van hun tijd doorbrengen, is via sociale advertenties.

Op betaalde sociale media hebben adverteerders veel mogelijkheden om hun campagnes te optimaliseren. Ze kunnen het doel van hun advertentiecampagnes kiezen, het type advertentie dat ze promoten en de targeting van hun advertenties, die ongelooflijk gedetailleerd kunnen worden. Bij het adverteren op sociale media kan je denken aan onder andere Facebook, LinkedIn, Instagram en Twitter.

 

Native advertising

Uitgevers zoals De Morgen en Het Laatste Nieuws produceren content die bijna elke dag populair is op sociale media. En ze verdienen geld door ook andere merken te helpen. Merken betalen deze uitgevers om posts en video’s te maken die de formule van de publishers voor viraliteit volgen. Ze betalen ook uitgevers om deze gesponsorde inhoud via sociale media en hun website onder hun grote publiek te verspreiden.

Wanneer je betaalt voor de native advertentieservices van een uitgever, kunt je hun redactionele expertise en doelgroepbereik benutten om uw merk te helpen boeiende verhalen te vertellen aan een groter en beter publiek.

Tijdens het creatieve proces werk je samen met uitgevers om gesponsorde inhoud te maken die een van hun hoofdonderwerpen behandelt en eruit ziet als een normaal stuk inhoud op de website van de uitgever. Op deze manier zal je bericht, hoewel technisch gezien, promotioneel, de surfervaring van hun publiek niet verstoren. Ze zullen het leuk vinden om je bericht te lezen en hebben niet het gevoel dat jij of de uitgever reclame voor ze maakt. Dit stelt je werk bloot aan een enorm, betrokken kijkerspubliek en trekt nieuwe volgers aan voor je merk.

 

Video advertising

Mensen dwingen om te lijden onder een YouTube-advertentie van 30-60 seconden is niet de beste manier om de aandacht van een nieuw publiek te trekken – het irriteert hen gewoon. Maar het inkorten van videoadvertenties kan kijkers daadwerkelijk aanspreken zonder op hun zenuwen te werken. Volgens Google heeft 90% van de bumperadvertentiecampagnes het herinneren van advertenties wereldwijd met gemiddeld 30% verhoogd.

Als u wilt adverteren op YouTube, waar volwassenen elke maand meer inhoud bekijken dan elk ander televisienetwerk, kunt u gebruikmaken van verschillende soorten videoadvertenties.

 

Display Advertising

Display-advertenties zijn een controversieel onderwerp in de digitale marketinggemeenschap. Al bijna 25 jaar misbruiken adverteerders hen door internetgebruikers te misleiden om op misleidende advertenties te klikken – sommige kwaadwillende display-advertenties hebben zelfs computers van mensen besmet met virussen. Het is gemakkelijk te zien waarom mensen bannerblindheid hebben ontwikkeld en niet kunnen stoppen met het downloaden van adblockers: display-advertenties hebben de reputatie opdringerig, afleidend en irrelevant te zijn.

Aan de andere kant van het spectrum is display-advertentietechnologie echter zo ver gevorderd dat advertentienetwerken gegevens en machine learning kunnen gebruiken om adverteerders effectievere targetingstrategieën en consumenten relevantere advertenties te bieden.

Advertentienetwerken zoals het Google Display Netwerk en het publieksnetwerk van Facebook zijn de leiders in de banner ad renaissance. Ze kunnen uw advertenties op de juiste plaats en tijd aan de juiste doelgroep weergeven. En als u meer controle over uw advertenties wilt, laten ze u beslissen waar u uw advertenties wilt plaatsen. 

Recent Werk

We hebben al heel wat projecten op ons palmares staan. Deze kan je hieronder bewonderen!

Nieuw project of een goed idee?

Maak een vrijblijvende afspraak
Bel mij +32 456 15 14 15Mail mij